Food Truck-effekten: Verdien av å være vertskap

Når folk møtes, skjer det noe. Og noen ganger trenger man ikke mer enn noen foodtrucks, godt vær og litt pågangsmot for å minne oss på hva et levende sentrum kan være.

Og det var akkurat det som skjedde da Myre arrangerte sin første Food Truck-festival i september.

– Det ble et veldig tydelig eksempel på hvor mye små arrangement kan bety for et lokalsamfunn, forteller Frank-Robert Skogli, leder i Øksnes Næringslivsforening.

Folk strømmet til sentrum fra formiddag til kveld. Flere hundre møtte opp, og handelen skjøt fart. Midt i alt dette sto det ØNF lenge har snakket om: verdien av å være vertskap.

Lite tiltak, stor effekt

Det var ikke vanskelig å se hva arrangementet satte i gang, påpeker Skogli.

– Plutselig var det liv og røre på en dag folk ellers kanskje ville holdt seg hjemme. Aktivitet trekker folk ut, og når vi legger til rette for det, skjer det ting. Dette handler om trivsel, handel og gode møteplasser, sier han.

Og ringvirkningene lot ikke vente på seg.

Møbelringen på Myre fikset en strømløsning som gjorde at foodtruckene kunne rigge seg til uten problemer. Da festivalen åpnet og folk begynte å fylle gata, merket butikkene det med én gang. En av klesbutikkene hadde en av årets beste salgsdager. Restauranten i sentrum var full hele dagen. 

Folk ble værende. De møtte kjentfolk, tok en kaffe, handlet litt ekstra, og brukte sentrum på en helt annen måte enn en vanlig lørdag.

 

– Det er dette vi mener med vertskapskraft. Ett tiltak trekker folk inn i sentrum, og plutselig får butikker og serveringssteder et løft, helt uten å være arrangører selv. Når folk først er ute, så brukes sentrum. Det gagner alle.

Frank-Robert Skogli, leder i ØNF

 
 

En smakebit på hva som er mulig

For næringsforeningen ble Food Truck-festivalen en konkret påminnelse om hvor mye som kan skje når noen tar initiativ – og folk faktisk møter opp.

– Det ga oss en skikkelig boost. Det viste at sulten for aktivitet er der, både hos innbyggere og næringsliv. Det skaper momentum, og det vil vi bygge videre på, sier Skogli.

Han mener arrangementet viste noe viktig. Aktivitet avler aktivitet. Food Trcuck-festivalen var kanskje et lite tiltak i det store bildet, men effekten var helt tydelig.

– Vi så hva det gjør når folk får en grunn til å komme til sentrum. Det er dette som gjør steder levende. Det handler om at folk møtes, bruker sentrum og føler at de er en del av noe, sier han.

– Når vi får til det, vinner alle. Det gjelder både innbyggerne og næringslivet.

For Skogli oppsummerte festivalen noe helt sentralt:

 

– Dette var en smakebit på hva vi kan få til når flere drar i samme retning. Den dagen gikk det egentlig litt opp for oss alle: Vi har lyst til mer. Vi kan mer. Og vi får det til når vi gjør det sammen.

Forrige
Forrige

Samarbeid og fellesskap i praksis